Здравей млади приятелю,
Добре дошъл в "стаята на приключенията".
Засега Тя е обикновена, част от Детски и Средношколски отдел на библиотеката,
но нашето и твоето въображение и усилия ще я променят.
Нека заедно я създадем и открием!
Стаята на приключенията е проект за създаване на нова дигитална среда, в която
младите участници могат да подобряват своите знания и умения за киберпространството,
да се чувстват комфортно с новите технологически възможности. Нарекохме я
така, избирайки думата "приключение", защото в това има много действие,
изненади, желание за победа.
В бъдещия екип на Стаята на приключенията ще бъдат победителите
от нашите конкурси - за разказ и комикс, а този победител може да бъде всеки
участник от трите възрастови групи 7-10 години, 11-14 г.; 15- 18 г.
Тази покана е за всички, които искат да експериментират, да учат и се забавляват,
за всички вас, които като играят на компютъра вкъщи или в залите, биха искали
да създадат игра за другите. Да създадат приключение, като измислят историята,
действията, героите, да я нарисуват в комикс. Условието е то да се развива
тук в нашия град, морето, близките околности. Къде ще ви заведе вашето въображение,
а и знания за миналото и настоящето, дори бъдещето решавате вие. На страницата
на стаята на приключенията има подсказки. Можете да изберете тях, а може и
друго ваше приключение.
Разнообрази ежедневието си с истински творчески проект - играй,
пиши и рисувай. Опитай. Ако си писал опитът ще ти помогне, но той не е задължителен
- покажи ни единствено креативния си дух, въображение и хъс за експерименти.
Ние те очакваме.
Само спечели сърцата ни и ни покажи защо и как искаш да си част от отбора...
Е, стига толкова... Вече знаеш всичко... Ти си на ход!.....
Ако ти стиска..
Конкурси за
създаване
Условия за участие |
Конкурс за създаване на разкази
|
Конкурс за създаване на комикси
|
Примерни отправни точки
с ъ д ъ р ж а н и е :
1. МОРСКАТА ГРАДИНА
2. ЧЕРНО МОРЕ
3. НОС ГАЛАТА
4. РИМСКИ ТЕРМИ
5. 1444 година
6. АЛАДЖА МАНАСТИР
7. ПОБИТИ КАМЪНИ
8. АСПАРУХОВИЯТ ВАЛ
Отправна точка: МОРСКАТА ГРАДИНА
Предистория:
Чудили ли сте се защо нашата Морска градина е зелена в една или друга степен
и през зимата? Кой е редил тези дървеса от всякакви видове на купчинки и групички?
А ако прелетим над нея с парапланер (или сме птици), какви ли фигури от храсти
и дървета ще различим и оприличим от високото? Този, който е редил градината,
е притежавал нещо от птичия поглед…
Възможни герои:
Градинарят, крадец на цветя, мързелива принцеса; ламя, елф, вълшебни помощници;
същества, рушащи реда и красотата на градината
Версии:
Какво трябва да има и да няма в морската градина?
Как побеждавате рушителите?
Кои са вълшебните дървета в градината? Как ги откриваш?
Какви са трудностите, за да създадеш градина и да я запазиш за хората?
Какво крие старата чешма на северния плаж (раковината пещера)?
Какво разказва фонтанът и какви желания се сбъдват там?
Още по темата за Морската градина
Отправна точка: ЧЕРНО МОРЕ
Предистория:
В древността то е наричано Понтос Аксинос, Евксински Понт. То се простира на
площ от 423 000 km², максималната му дълбочина е 2212 m. Вие всички го
познавате. То е Черно море.
Възможни герои:
Тюленът – монах; призрачен кораб, моряци, рибар, капитан на кораб,
пирати; морският цар, владетелят на морето, воден дух, морска нимфа , русалка,
тритон, морски дракон, делфин, деветигла бодливка, пъстрото попче, златна рибка;
морските хора
Версии:
Какви съкровища пази морския цар? Кой и как пази пътя към тях?
Какви изпитания и загадки има по пътя?
Какво искаш да вземеш от морското дъно? Как ще го достигнеш, с кого се срещаш
и кой ти помага?
Избери каква риба си и си представи морския бал?
Как повелите на водния свят идват във Водния град?
Кои места в нашия град свързваш с морето и неговите обитатели?
Какво намират и губят пиратите в морето?
Отправна точка: НОС ГАЛАТА
Предистория:
Легендите се сплитат на този нос. Галатея е ту девойка, ту морска нимфа, тя
страда, за да остави името си за бъдещите поколения. Името й е символ на спасението,
то бележи крайната точка на Варненския залив и се фокусира в една светла точка
нощем – фара. Фарът на нос Галата.
Възможни герои:
Галатея, едноокият циклоп Полифем; рибари, корабокрушенци, пазачът на фара
Версии:
Какво ли си мисли пазачът на фара?
Вашата легенда за Галатея?
Само в буря става пределно ясно какво значи "пътеводната светлина" на фара…
Отправна точка: РИМСКИ ТЕРМИ
Предистория:
Когато са ги строили през първите десетилетия и векове на нашата ера, не са
подозирали, че един ден ще им се дивим ние, далечното бъдеще. Тогава и Варна
не е била Варна, а Одесос, тогава е съществувала мощната Римска империя. А какво
са строили всъщност? Бани. Римските терми са бани.
Възможни герои:
Римски император, легионери, заслужили граждани на Одесос; готи, варвари
Версии:
Посрещнете римския император…
Какви ли разговори са се водили под просторните сводове на термите?
Какво ви нашепват бронзовите монети от Одесос?
Включете се в отбраната на Одесос от връхлитащите готски племена…
Още по темата за Римските терми
Отправна точка: 1444 година
Предистория:
Това се случило в средата на ХV-то столетие… Пред крепостните стени на
Варна се развиват ожесточени боеве…
Възможни герои:
Владислав Варненчик, султан Мурад; рицари и оръженосци; помагащи на освободителите
варненци
Версии:
Какво пише на вашия рицарски герб?
Какво е казал Владислав на рицарския съвет преди последната битка?
Разходете ни из Парк-музея „Владислав Варненчик” и ни припомнете
битката…
Вашето копие лети, вашият кон се изправя…
Още по темата за Битката при Варна през
1444 г.
Нагоре
Отправна точка: АЛАДЖА МАНАСТИР
Предистория:
На 16 км от Варна сред красив природен кът в местността Хачука (от "хач" - кръст
и "чука" - скала) е разположен най-известният скален манастир по Българското
Черноморие - Аладжа манастир (от турски - "пъстър"). В сегашния си вид манастирът
възниква през Х век, а след падането на България под турско робство в края на
ХIV век манастирът е бил изоставен. Писмени сведения за Аладжа манастир не са
открити. Съществуват обаче редица легенди за бродещи сред развалините призраци
на монаси, горски божества и безкрайни подземни лабиринти и пещери, криещи несметни
съкровища.
Възможни герои:
Тайнствен монах, призраци, горски божества
Версии:
Каква тайна ще ви разкрие монахът?
Какви са капаните (препятствията) по пътя към съкровището?
Какво представлява самото съкровище?
Каква е тайната сила на пръстена - печат?
Тайнственият град под скалите и неговите обитатели...
Още по темата за Аладжа манастир
Отправна точка: ПОБИТИТЕ КАМЪНИ
Предистория:
На 18 км югозападно от Варна има една полупустинна местност, покрита с жълт
пясък, сред който се издигат няколко групи скални колони под формата на цилиндри,
слепени с основите си конуси или със зооморфни контури и всевъзможни причудливи
конфигурации. Някои казват, че са вкаменени гори, други – че са атмосферни
образувания от преди много-много хилядолетия...
Възможни герои:
Човекът от каменната епоха, Властелинът на Темната дупка…
Версии:
Каква е вашата хипотеза или легенда за произхода на Побитите камъни?
Какви са опасностите за хората от каменната епоха?
Какво крие неизследваната част на пещерата Темната дупка?
Още по темата за Побитите камъни
Отправна точка: АСПАРУХОВИЯТ ВАЛ
Предистория:
Преди да се настанят в земите на Балканския полуостров, прабългарите са били
номади - периодично се местели от една земя в друга с многобройните си стада
добитък. Около средата на 7 век част от прабългарите, водена от хан Аспарух,
била принудена да напусне обичайните си земи и се заселила в днешна Североизточна
България...
Възможни герои:
Ханът, шаманът, воинът; конят
Версии:
Къде ще ви понесе фантазията, ако се изкачите на Аспаруховия вал и огледате
света от височината му?
Къде би ви повел днес хан Аспарух?
Какви тайни крие в шатрата си шаманът?
Какво име ще дадете на вашия боен кон?
Каква поличба ще получите на светилището?
Неразгаданите и до ден днешен рунически знаци по колоната от Аспаруховия вал
чакат своя тълкувател...