Global Navigation

Main Navigation

Sub-Navigation

   Конференции, семинари
   Проекти
   Специализации
   Презентации
   Културен календар
   Чествания
   Новини и събития

   125-та годишнина
   130-та годишнина

  

Content

Междукултурни комуникации и мястото им в чуждоезиковото обучение

Семинар с преподаватели по английски език
лектор: г-жа Трейси Ванкура, преподавател в Софийски Университет

 

Семинарът наблегна на взаимодействието между различните култури и неговото осмисляне в класната стая. На първата работна страница, г-жа Трейси Ванкура предлага конкретни критерии, чиито идеи е взаимствала от семинар Изграждане на мостове на Корпуса на мира, които спомагат за израстването на всички хора, целящи да осъзнаят необходимостта от толерантност при общуването с хора от различни култури. Задачата целеше индивидуалното ни участие, което бе в рамките на 10 минути, да премине в споделяне и обсъждане на собствените ни представи за всеки един отделен компонент.

По време на целия семинар професор Трейси Ванкура използваше разнообразни схеми, снимки на екран, чрез компютър. Снимката с айсберга, която се появи на екрана целеше да насочи вниманието ни към дълбочината, до която трябва да достигнем, за да вникнем във всяка една култура. Метафората с айсберга, където 1/8 лежи над водната повърхност, а 7/8 под повърхността на водата беше отлично използвана като предизвикателство към нашето мислене и оценка на други култури.

След обсъждането на изброените особености на културите, ние преминахме към поредната дейност, свързана с междукултурните отношения, а именно описанието, тълкуването и оценката на хора и тяхната заобикаляща ги действителност. За тази дейност професор Трейси Ванкура беше подготвила различни снимки. Тя ни въведе в самото упражнение като показа една снимка и ни обясни какво се очаква от нас да направим. Остави ни достатъчно време самостоятелно да прочетем и да се запознаем със същността на този вид упражнение, което тя счита за изключителна важно. Раздаде на всяка от нас по една картина. На пръв поглед беше невъзможно да опишем действието в нито една от картините. Бяхме оставени да работим самостоятелно и нямахме право да гледаме картините на другите. Независимо че обяснението на тази задача беше пределно ясно отпечатано на трите листа, както и това на Трейси Ванкура, всяка една от нас допусна същата грешка, а именно вместо описание на това, което виждаме, ние прибягвахме до тълкуване и оценка. Трейси Ванкура с присъщото американско търпение ни връщаше и наблягаше на факта, че не трябва да прескачаме първата фаза, а именно точното описание на това, което виждаме – съществен елемент при разбирането и вникването във всяка една култура, различна от нашата. Не се очакваше от нас да познаем точно какво е съответното действие или съответното лице и професия, а просто описание на това, което виждаме. Много се забавлявахме, тъй като разбрахме, че учителки с дългогодишен стаж също допускат грешки.

Следващата дейност и свързаното с нея упражнение целеше да изостри нашето внимание към два стила на общуване: директния и индиректния. Тези, които прибягват до директаната комуникация считат хората, които прибягват до индиректната комуникация за нечестни, с уклончиви отговори, избягващи да заемат становище, лишени от собствено мнение и допринасящи за създаване на напрежение, избягвайки проблемите. Хората, които използват индиректния стил на общуване считат хората, които прибягват до директното общуване за безчуствени, лишени от такт и грубияни, обиждащи и безцеремонни и създаващи напрежение чрез поведението си.

Упражнението върху нашата представа за времето, приоритетите и дейностите, свързани с него, разделят нас хората на две категории: полихронични и монохронични. Монохроничните хора вършат по едно нещо в даден момент, концентрират се върху работата си, с изключителна сериозност приемат всички срокове, в рамките на които трябва да свършат нещо, нуждаят се от много информация, посветени са на работата си, стриктно спазват всички ограничения, стараят се да не притесняват другите като спазват правилата за уединението и уважават личностното пространство, показват невероятно уважение към личната собственост, много рядко дават или вземат назаем, наблягат на точността и са склонни към краткотрайни връзки. Полихроничните хора вършат много неща в даден момент. Те са изключително податливи на прекъсване, гледат на сроковете, в рамките на които трябва да свършат дадена дейност като на цел, която трябва да бъде постигната, ако е възможно. Те са изключително информирани във всички области, отдадени са на хората и човешките взаимоотношения, сменят плановете си лесно и често, загрижени са повече за тези, с които са тясно свързани (семейството, приятелите и тези, които ги свързват с работата им), отколкото с личното си пространство. Дават на заем и вземат на заем много често и лесно, имат доза точност в човешките им взаимоотношения, имат силна тенденция, към изграждане на човешки взаимоотношения, които траят до живот. Като изключителен професионалист Трейси Ванкура съумя да съчетае примери от собствени си живот със съпруга си и техния син, за да ни предразположи да направим същото при обсъждането на двата типа човешки характери.

Семинарът беше изнесен на извънредно високо професионално ниво, като материалите бяха изключително добре обмислени както на компютъра на екрана, така и тези, които ни бяха раздадени. Знанията и опитът, натрупани като преподавател в университета Джон Хопкинс и по време на нейното пребиваване в Киргистан, както и преподаването и в Пловдивския и Софийския университет, безспорно допринесоха за лекотата, с която тя осъществи контакт с всяка една от нас. Трейси Ванкура успя не само да привлече вниманието ни, но и да го задържи през всяка една минута на двучасовия семинар на 5 юни, петък, от 10-12, 45 часа.Тук искам да добавя, че сме очаровани от самата личност на Трейси, която с чувството си за хумор и деликатност ни спечели в първите минути на семинара Семинарът с Трейси Ванкура беше една свежа струя в преподаването на чужд език, от която ние така се нуждаем. Със сигурност всяка една от присъстващите дългогодишни преподавателки ще използва отлично подготвения и поднесен материал на тема "Междукултурни взаимоотношения и чуждоезиковото обучение".

Павла Иванова
участник в семинара

 

Footer