Варненските музиканти и нотопечатници от втората половина на XIX в. до 1944 г.: Из колекциите на Регионална библиотека „Пенчо Славейков”, Варна

  • Александър Кръстев. Добруджански край
  • Добри Христов. Литургия на Св. Иван Златоуст
  • Милан Митов. Химн на Св. св. Кирил и Методий
  • Стоян Бешков. Училище

ПРЕДПОСТАВКИ

Варна. Общ изгледПрез втората половина на XIX век Варна се превръща в крупен икономически център на Североизточна България. Малко преди Освобождението в града се открива Търговска банка „Звезда”, Българско търговско дружество, търговски къщи и еснафски сдружения. Още през 1866 г. влиза в експлоатация първата в страната жп-линия Варна-Русе. Създаването на национална стопанска общност в рамките на Османската империя спомага за предявяване на претенции за самостоятелно духовно развитие. Силна подкрепа в това отношение варненските българи получават от новоназначения руски вицеконсул Александър Викторович Рачински, който пристига в града през 1859 г. Той сплотява и организира населението за създаване на българско училище във Варна, борбата за славянско православно богослужение.
Варна. Девическа Гимназия Мария ЛуизаНаселението на Варна през 1853-1854 г. е около 16 000 жители. Етническата разноцветност на града е: 8 000 - турци, 6 100 – православни християни, 1000 – арменци, 150 – елини, 30 – евреи.
В описаната обстановка до 1878 г. във Варна липсва какъвто и да е обществено-музикален живот от европейски тип.
„…Първото проявление на музикалност се забелязва в 1861 г., когато е имало музикално дружество с оркестър, управляван от поляка - Бохински. След това в 1875 г. се основава „Филхармоническото дружество, на което капелмайстор е бил чеха – Вилхелм…”
(Вакъвчиев, Б. Музикална Варна. Варненски кореняк, No 4, 1.9.1936, с. 2-3)

Варна. Мъжка Гимназия Фердинанд ІСлед Освобождението Варна е вторият по големина град в България с 24 хил. жители, но българите все още са малцинство. Градът постепенно променя облика си, развивайки се като голям пристанищен, търговски, индустриален, културен и курортен център.

Музикални събития за Варна са посещението на Атинската оперна трупа (1893), Руския смесен хор на Славянски (1894-1897) и Австрийската трупа на Филкенщайн (1894). Публиката за първи път слуша откъси от оперни творби, като „Аида”, „Трубадур”, „Травиата” и др., които се изпълняват от италианската оперна трупа на Масини. В града се установяват и започват да работят Атанас Марков, Тома Кулхави, Франц Свобода, Рафаело Франки, които допринасят за развитието на музикалния живот.

Печат на първото българско читалище във ВарнаВ обстановка на мъчително съживяване Варна навлиза в ХХ – то столетие. Първите две десетилетия още носят в себе си трудно преодолим „езиков” проблем. На 15.ІХ.1913 г. Варненското национално и културно дружество излиза пред своите съграждани с настоятелен апел:
„Цели 35 години се изпълват от Освобождението ни от турско робство и от създаването на българската държава, но във Варна – главния търговски град на България – наместо български език, който е официален език на страната, продължаваме да слушаме, дори и от българи все турски или гръцки... Дружеството счете за повелителен свой дълг да постави като пръв въпрос от своята дейност: ПОВСЕМЕСТНОТО ГОВОРЕНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ВЪВ ВАРНА.”
(Говорете български. Изд. на Варненското национално и културно дружество. 1913)Варна. Първите български музикални тържества

Призивът „Говорете български!” е ярко доказателство за бързо протичащия духовен процес на израстване и изграждане на облика на българщината във Варна.
От друга страна е бавната, но благоприятна еволюция в развитието на междуетническите взаимоотношения и оформянето на новото лице на Варна. Кулминацията се достига на 25 март 1926 г., когато Варненското културно-просветно и читалищно дружество приема предложението на група ентусиасти от Варна за провеждане на Първите български народни музикални тържества - начало на смело и упорито отстояване на достиженията на българската духовност, защитена днес в дните на  Международния  музикален  фестивал  „Варненско лято”.

В тази атмосфера във Варна се раждат и първите опити за композиторско творчество, което търси не само своето обществено признание, но и своята професионална защита и разпространение с помощта на печатното представяне.

Хронологията, която характеризира развитието на град Варна и формирането му като икономически, търговски и културен център >>>