Словесното разказвателно умение в театър и картини
NARRation - Acquisition of Basic skills in Libraries and Schools
AQUA NARRABILIS
2014-1-AT01-KA200-001024
Регионална библиотека "Пенчо Славейков" - Варна
Театърът по илюстрации от книга е идеален ресурс за развиване на детските езикови и разказвателни умения. Децата обичат да им се разказват истории, да четат приказки, а висококачествените илюстрации винаги им помагат да разберат чутото от тях с помощта на това, което виждат. Театърът по илюстрации от книга развива визуалната грамотност и подпомага разбирането на изкуството.
В рамките на международния проект AQUA NARRABILIS “Словесното разказвателно умение в театър и картини”, по който работи, Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ предложи партньорство на ЧОУ „Мечтатели“ - Варна. Възпитаниците на училището са основна целева група в проекта, който е по Програма Еразъм+ на Европейската комисия и има за цел да подкрепи нови форми на преподаване и учене, основани на разказване на истории със средствата на театралното изкуство.
Екипът на училището с директор Теодора Момчева прие предложението на Регионална библиотека „Пенчо Славейков” – Варна да направи пилотно тестване на метода Театър по илюстрации от книга. Тази методическа практика е подходяща за 8-12-годишни деца, затова учениците от първи до шести клас бяха включени в практическата реализация. Учителите, за които е предизвикателство всеки нов, иновативен подход в работата, се запознаха с избраната за пилотиране португалска приказка „Денят на русалката” и с особеностите на метода.
На 17, 18, 19 и 25 ноември приказната история за русалката и рибаря бе поднесена на децата чрез атрактивна презентация – основен похват на Театъра по илюстрации от книга. Те разказаха приказката по зададени картини, коментираха героите и техните действия, задаваха въпроси, правеха предположения за хода на повествованието. Имаха свободата да направят съчинения и сами да предложат „свой” край на приказката. Това още по-силно провокира тяхното въображение и интереса към задачата. Получиха се много и разнообразни истории, в зависимост от различните възрастови и индивидуални способности на малчуганите. Имаше по детски наивни, но и много зрели разсъждения. Стимулираха се уменията им за разказване и пресъздаване на истории. В часовете по изобразително изкуство „оживяха” митични същества от морските дълбини. Всички се включиха в изработката на нов картинен прочит на историята, а рисунките и моделите подредиха в изложба.
В обобщените мнения на екипа, осъществил пилотното тестване на метода Театър по илюстрации от книга, се оформи изводът, че той е много интересен и подходящ за разнообразяване формите на преподаване и развиване на разказвателните умения и творческите заложби на децата.
|
|
|
|
|