Камишибай е форма на визуално повествование и споделяне, която комбинира използването на ръчно рисувани изображения и ярък разказ. Театралната техника е много подходяща за децата до 12-годишна възраст. Тя стимулира обогатяване на изказа и разказваческите умения, приобщава децата към словесното изкуство и изразителното четене. Чрез Камишибай се развиват паметта, мисленето, въображението, изгражда се компетентност за разказване.
В рамките на международния проект AQUA NARRABILIS “Словесното разказвателно умение в театър и картини” Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ предложи партньорство на СОУПЧЕ „А. С. Пушкин“ - Варна. Възпитаниците на училището са основна целева група в проекта, който е по Програма Еразъм+ на Европейската комисия и има за цел да подкрепи нови форми на преподаване и учене, основани на разказване на истории със средствата на театралното изкуство.
Екипът на училището с директор господин Илиев прие предложението на Регионална библиотека „Пенчо Славейков” да направи пилотно тестване на метода Камишибай – един напълно нов подход в учебната практика за страната ни. Този вид картинен театър води началото си от Древна Япония. В едно типично представление на Камишибай участва водещ, който ползва специално приготвена дървена кутия. В нея има 12-20 карти с изображения, илюстриращи последователни моменти от историята, която водещият увлекателно разказва, сменяйки картините в точно определен за конкретния разказ ритъм.
Театралната форма предизвика интерес у преподавателите, изявили желание да работят по проекта. Те се запознаха с избраната за пилотиране португалска приказка „Рибката, която откри морето” и с особеностите на методиката, разработена от чуждестранните ппартньори.
След период на подготовка, в който в школата по рисуване към училището с преподавател Павлина Замфирова, децата нарисуваха картини по приказката, на 11 декември се състоя представянето на театъра. Учениците от трети и четвърти клас класове попаднаха в историята за патилата на малката рибка Крищобал по пътя към голямото море.
Чрез Камишибай театър децата слушаха историята, обсъждаха я, фантазираха, фокусирайки вниманието си върху ярките изображения в хода на повествованието. Приказната история ги провокира към разговор, в който споделиха своите позитивните емоции, породени от случващото се, показаха импровизаторски умения и нов картинен прочит на приказката, а част от рисунките бяха подредени в изложба в залите на Детски и средношколски комплекс на Регионална библиотека „Пенчо Славейков“. Учениците имаха достъп до вид театрално изкуство и бяха активни участници в едно вълнуващо преживяване.
Екипът, осъществил пилотното тестване, оцени метода като много интересен и подходящ за разнообразяване формите на преподаване, както и за стимулиране на разказвателни умения у децата. С включването му в образователния процес се надграждат умения за активно слушане на литературно произведение, съчетано с концентрация върху зрителни образи, както и откриване и насърчаване на творческите заложби на децата със средствата на театралното и изобразителното изкуство.
|
|
|
|