Center

     

  • transport
  • transport
  • transport
  • transport
  • transport
  •  

     

     

 

 

 

 


Фирма "Братя Илчеви" е основана във Варна през 1922 г. Панайот и Димитър Илчеви поставят през 1925 г. в черноморския ни град началото на българското автомобилостроене.

Първото шаси "Шевролет" на "Дженерал мотърс" - САЩ, Чикаго, е закупено от АД "Стрела" - София. В ремонтната работилница за файтони на Петър Георгиев в "Аспарухово" е поръчана изработката на каросерията, която била изцяло дървена.

Така се ражда първият български автобус с 12 места. С този дървен автобус е открита първата междуселищна линия Варна - Козлуджа (Суворово). Първият му шофьор е Николай Шилинг.

През 1925 г. щастлива случайност свързва братя Илчеви с генералния представител на "Дженерал мотърс" за Европа, американеца от хърватски произход Борис Трис. В края на същата година фирма "Братя Илчеви" прераства в акционерно дружество и поема представителството на "Шевролет" за България. Кантората на "Братя Илчеви" АД е на ул. "Цар Симеон" N 6. С кораб "България" от Александрия са доставени шаситата на два леки автомобила "Шевролет". Дружеството осъществява първата си продажба на лек автомобил за 160 000 лв. на г-н Наудашер, собственик на циментовия завод "Гранитоид".

През 1925 г. обединението с файтонджийската работилница, както и въвеждането на редица новости и разширения, ражда в "Аспарухово" първата българска фабрика за автомобилни каросерии "Херкулес". Фабричната постройка се намирала в днешния център на квартала.

"Градска омнибусна служба" АД-Варна, с централна спирка срещу хотел "Лондон", осъществява редовни междуградски рейсове Варна-Шумен-Бургас, Варна-Добрич, Варна-Балчик-Каварна. "Братя Илчеви" АД поставя началото и на първите в страната редовни курортни рейсове - до "Св. Константин", Аладжа манастир, Гюндюз чешме. Срещу 5 лева всеки можел да обиколи крайбрежието от Узун кум (Златни пясъци) с автобус, докато цената на един файтон е 100-150 лв.

Във фабрика "Херкулес" е конструиран и автобус тип "Шевролет" с удължено шаси за 20-25 пътници.

Първата градска омнибусна линия е по маршрута "Аспарухово" - края на града (до завод "Елдом"). "Братя Илчеви" АД и фабрика "Херкулес" преустановяват дейността си след национализацията.