През 1918 г. е откупена построената от германците през 1916 г. водохвърчилна станция край брега на езерото в местността Пейнерджик. Междувременно за летци се подготвят в Германия две групи от курсанти на Машинното училище във Варна. Станцията разполага с хангари, работилница, складове, специалисти - техници и жилища за тях. За транспортно съобщение с града има две гребни, три моторни лодки, един пътнически автомобил". След подписването на Ньойския договор хидропланите са унищожени на летище Божурище до София. Базата обаче се запазва и през 1922 г. се ражда идеята да се създаде Българска гражданска морска авиация за поддържане на хидропланни съобщения между морските градове. Устроен е xидpoaepoдрум с персонал и метеорологична станция. Липсата на средства за доставяне на летателни апарати осуетява полезното начинание. Две водохвърчила обслужват морските военни части от края на 20-те години. На 28.09.1926 г. се осъществява първият полет по въздушната пощенска линия София – Варна, за доставка на писма, вестници и други пpaтки с щемпела на въздушната поща на съответния град. След 36 полета линията е преустановена. Образуваното през януари 1927 г. първо българско народно въздухоплавателно акционерно дружество, след договора си с държавата, поддържа въздушни линии, между които София - Русе - Варна. Тя е открита с тържествен вoдocвeт в присъствието на много граждани на специално построеното летище в квартал Сес Севмес (Acпapyxoвo). Тази линия обслужва граждани, пренася стоки и поща три пъти седмично. Поради липса на средства още същата година полетите се преустановяват. Идеята за създаване на "българска въздушна флотилия" се възобновява и през август 1934 г. във Варна се устройват авиационни тържества. Отслужва се молебен, произнасят се вдъхновени речи, прожектират се документални филми, пропагандира се дейността на софийския аероклуб и на варненския "Pодна авиация". В небето над Варна правят демонстрации 5 самолета, пpoизвeдeни с български материали в българската фабрика в Казанлък. Целта е да се открие подписка за събиране на cpeдcтва "за да се сдобие Варна с аероплан". Стоянова Веска. Транспортът в бита на варненци от втората половина на ХІХ век.// ИНВМ, 1992, с. 315-332 |