![]() Колоритната амалгама, представляваща смесица на остатъци от миналото и модерни елементи, бележи портрета на варненеца от края на ХIХ и началото на ХХ век. Мирното съжителство на Изтока и Запада, на традицията и модерното дават основната характеристика на културата, бита и външния вид на мнозинството от хората. Според социалното положение и материалните възможности в града могат да се видят както банкерският, политическият и интелектуалният елит, заобиколен от своите готвачки, гувернантки и ординарци, разговарящ на чужди езици и демонстриращ модни тоалети, до обикновеното работническо семейство, прекарващо почивните дни на село при роднини, приготвяйки зимнина. Сред най-заможните градски жители модни стават баловете. На тях присъстват със съпругите и дъщерите си най-видните представители на градската общественост. Първите балове след Освобождението започват да се устройват от 1879 г. във Военния клуб, помещаващ се в старите турски казарми. За поведението на хората, за взаимоотношенията между двата пола, за танците красноречиво свидетелстват спомените на В.
И. Немирович-Данченко: „Научили се да танцуват кадрил, полка – но, боже, с какво сериозно изражение на лицето. Кавалерът постоянно се извинява на дамата, че е докоснал талията й, а дамата е съсредоточена, като че ли се извършва необичайно важно богослужение. Не се гледат в очите, а през рамо. Разговорът се счита за крайно неприлично нещо.” Особено тържествен е балът, устроен в чест на първото стъпване на княз Батенберг на българска земя във Варна. Дамите и градските първенци пристигат облечени във възможно най-представителното си европейски тип облекло /в местния вестник подробно се коментират тоалетите на най-видните жени на бала/, играят усърдно модните европейски танци, но истинското веселие започва, когато князът се оттегля и оркестърът засвирва хоро. Изпращаните писмени покани за бал целят забавлението да бъде осъществено в точно определен кръг. Същото се постига със строгите изисквания за облеклото, които се обявяват в местните вестници наред с програмите на бала. В края на XIX век варненци отиват на бал пешком. Налагането на смесен плаж във Варна през 30-те години на миналия век и постепенното разголване на жената - от свободно падащите плажни комбинезони до съставените от две части бански костюми, говорят много за промените, които настъпват в манталитета на гражданина. Макар и трудно, а понякога с нескрито противодействие, новият образ на жената и новото й място в обществото започват да си пробиват път в общественото съзнание. Тя не е вече само свенливата девойка и тихата съпруга, но и жена, която знае достойнствата си и подчертава своята женственост. Мъжете започват да оценяват жената, ако не като равностойна, то поне като личност с определени интереси, като партньор, на когото могат да разчитат, като човек със своя позиция и мнение по различни въпроси, а не само като обект на желание, майка и домакиня. За тази промяна не малка роля изиграва навлизането на жени в различни професии – особено през и след войните, и възможността те също да имат свой доход, което ги прави финансово не напълно зависими от съпрузи и бащи. Наистина в тези години това е процес, който засяга сравнително малка част от жените, главно в големия град и сред определени социални среди /интелигенция, работници/, но вече съвсем ясно се очертават насоките в развитието на тази тенденция. Георгиева, Борислава. Градските развлечения / Борислава Георгиева . - София : Парадигма, 2006. Стоянова, Веска. Отдихът и развлеченията на населението във Варна в края на XIX – първите десетилетия на XX век/ Веска Стоянова.// Известия на Народния музей – Варна. Георги Бакалов, 1987.
|