ВИТАН ГАБЪР
Пенчо Славейков
Когато
бях на Острова на Блажените, Габър - вече 70-годишен старец - още служеше клисар
при църквата Св. Тарапонтий, дето са най-старите гробища на горния край на града.
Той е по наследство от баща си прислужник при тая църква и от дете още е виждал
не малко сълзи и чувал плач, стенания и натяквания за светът и съдбата човешка
в него. В свободното си време, което не е малко, занимава се с реснарство, лови
синигери и пише епитафии. Той не е дип грамотен. Но това е негова гордост. И
Габър твърди без усмивка, че неграмотността е най-явния признак за оригиналността
на истинския поет. Грамотност и образование убиват свежестта на гения, казва
той, и вярва в истиността на думите си. И е непоколебим във вярата си, както
всякой, който малко му мисли. Той се счита за една крепост и действително е
една, но такава, край която и войска, и народна милиция минават и не считат
за нужно да я блокират - защото на никого не е нужна. Тая крепост той пази -
с един дебел тефтер цитати, една батерия гърмяна и изгърмявана неведнаж по пазарищата
на културата. За съжаление Габър не знае руски, единственият език, който нашите
поети и писатели знаят, за да притури още няколко тежки заряда в батерията си,
например - изреченията за необразоваността на Пушкин, Белински и пр., неща,
с които пълнят батерията си нашенските безграмотници! Основната истина, с която
почтения клисар си най-вече служи, е: "Господ е направил светът и всичко
на него, без да е ходил на школо, без да е чиракувал у други майстори. Мъдро,
истинно и хубаво е само онова, което дойде на човека на ум, без да му мисли."
Тези и тям подобни изречения са в устата на сума младежи, негови поклонници
- цяла фаланга безграмотни гении, синигери, между които църкат и няколко "врабци
от турско време", които Габър лесно лови в мрежата си… То беше тогава едно
белобрадо, мило, тумбесто старче, твърде приказливо. Лявото му око при говорене
постоянно сълзеше. Фигурата му като да бе сама една епитафия, в едновремешен
стил: тъмни изхлузгани потури, отпуснати мустаци, червен жилест нос и фес без
пискюл на главата. При тази епитафия само носът не е на място и прилича на беглец
в чуждо царство - от царството на епиграмите. Тоя беглец, както ще видите при
самите епитафии, често се въвира дето не му е място. Но това го прави по-интересен.
В Копник няма друг, който да пей по-добре от Габъра херувикото, което той е
приложил и в стихове, та си го пее дето тряба и дето не. - Всички сведения,
които тук съобщавам за Габъра, ми са дадени миналата година, уж като препис
от един вид некролог за поета. Моето впечатление за него не е такова. Може би
той да е неграмотник, но има несъмнено дар божи, а много от епитафиите му свидетелствуват
за добро сърце и не плитка мисъл и чувство. Епитафиите на Габъра не са печатани
нийде. Поп Мирко, най-младия свещеник при църквата Св. Тарапонтий, отдавна се
кани да събере и печата в книга тия прочути по целият Остров епитафии, но и
днес, неизвестно защо, още не се е наканил. А те заслужават това, както, вярвам,
сами ще се убедите от няколкото превода, поместени по-долу. Това са пъстри,
живи, дребни синигерчета, които не само че не чуруликат безсмислено, а би засрамили
не едно канарче и безпретенциозната им наивност допира до художествена изисканост.
Гробищата в двора на Св. Тарапонтий са засега книгата, дето се съхраняват творенията
на този оригинален поет и всяка една надгробна плоча - а те са 5-600, - е лист
от тая книга с по една епитафия. А на портите на тия гробища - като че мото
на книгата - е написана, с големи бели букви на черно поле, първата епитафия.
Означените с * епитафии е съмнително дали са от Габър, но те ми са доставени
в препис, като негови. Пишат ми, че още приживе той си е съставил сам своя епитафия,
с която е украсена сега надгробната му чер мрямор плоча:
Мини и облажи лежащий в гроба тоя:
живя за чужда полза той, умре - за своя.