ЧЕВДАР ПОДРУМЧЕ
Пенчо Славейков
Покрай
творенията на Марка Доре, най-видния прозаик на Острова в наше време, литературните
историци изтъкват и тия на Подрумче като творения, написани в такава художествена
форма, каквато не е знаена преди тях. Тая форма свидетелствува както за извънреден
художествен вкус, тъй и за грижовно изучаване и дълговременно вмисляне в ония
образи, които са увличали художника и мамили фантазията му към творчество. Неговите
погледи се взират с най-голямо любопитство в пъстрия - външно и вътрешно - живот
на епохата на Възраждането. От тая страна прозаическите съчинения на Подрумче
се приближават към творенията на ония модерни европейски писатели, чиято аристократична
фантазия борави изключително с мощни духом хора и силни страсти. Но колкото
близо да стои, от тая страна до модерните - цяла бездна зей между им като художници:
у него няма ни следа от преднамерено фанфаронство, ни нехайство към външната
форма, а вътрешно му е чужда онази изкълченост в психологията на лицата и мотивировката
при развитие на действието, което е мода у модерните писатели. Тия писателски
качества придават трайна цена на творенията на Подрумче, макар че тези именно
преимущества твърде много пречат за тяхната популярност. Но за да бъде популярен,
това и сам автора на Върху труповете на другите и На висини не
се е ни домогвал: за художеството той има изключително аристократически възгледи
- преко противоположни на възгледите на негова велик съотечественик, демократ
в живота и художеството. На свое време - Подрумче е роден в 1860 и умрял миналото
лято - той е имал не малко неприятности от критиката, която все с това му е
бола очите, че живее в демократическа страна, дето такива неща, каквито той
бленува, съвсем не им е място. Гордостта на художника, който е "сам свой
висши съдия", не му е позволила да отговаря на критици и да влиза в разправии,
в "джавкания", както се изразява той, с хора, на които занаята е да
джавкат. И само един път не преко, а през устата на един от хероите в романа
Покрай реката, той се е отпуснал да каже, че "който лети над стрехите
на хорските къщя, има своето място над местата на другите. Сокола няма работа
с врабци и вестникарските инсекти не са негова храна". Особеностите на
прозата на Подрумче са присъщи и на поезията му - една книга Песни и Балади,
в която всеки образ е изрязан с длето, всяка дума претеглена на везните на художествения
такт. Грижливостта на художника към своите рожби, към външната им сизелировка
и вътрешен строй, напомня грижливостта на най-добрите майстори-гравьори. Историята
на поезията знае малцина художници на словото тъй да са се грижили за обработката
на своите творения и на които работата да е тъй достойна за поетическият им
гений, както Подрумче. Без да изгуби простота, негова стих е извънредно сбит,
лишен от баласт на думи, поради което поета често наричат Тацит
на стихът. - Чевдар Подрумче е първия наставник на най-новите поети на Острова.
От него те са учили да не замотават мислите си в многословие и не замъгляват
чувствата си с кисела или сладка сантименталност. От тая наука обаче малцина
се ползуват сега: тя е наука за утре и вдругиден и не за ученици с опасена от
гъсеници фантазия. Неговите балади са едни от най-хубавите, не само на Острова,
и с тях той е насочил път за по-нататъшните - че баладата не е поетическа форма
на възсъздаване само картини на настроение, а и сериозна мисъл.
Подрумче е основател на известното на Острова дружество против вестниците - чума на съвестта, - в чийто устав се казва: § 7. Забранява се на членовете на дружеството да допускат вестникари в къщата си; а в § 9. Членовете на дружеството се задължават да носят яки бастуни и при пръв повод да счупят главата на всяко вестникарско псе, а когато няма повод: при всеки удобен случай!