Пенчо Славейков - биография
Пенчо Славейков е сред големите ни поети, който в най-голяма степен покрай настоятелните си творчески търсения ни занимава със себе си, вплита собствената си биография в
поетически и есеистични текстове. В архива му са съхранени ред автобиографични фрагменти,
но много привлекателна за него се оказва мистификацията. Достатъчно е да се напомни
стихотворението "27 април 1866", началото на "Кървава песен", портретите "Олаф ван
Гелдерн" и "Иво Доля" с тяхната достоверност, пък дори и всяка от автобиографичните скици
в сб. "На острова на блажените". Нещо повече - опитва се да предрече и годината на смъртта си.
След като ни е казано, че Иво Доля е "роден на 27 април 1866, в живописното и тихо балканско
градче Анварт (Трявна)", по-нататък научаваме, че напуска света в 1934 г. Уви, не му е било
съдено да живее толкова. В замяна на това пък с много голяма точност улучва атмосферата на
бездушие и забрава, в която го настига смъртта, улучва и "цялата тълпа", която отслужва панихида
на годишнината над "неизравнения му гроб". И при Пенчо Славейков не е минало без "удвояване"
на рождената му дата. Интересното тук е, че вината не е на биографите, а на бащата и майката.
Той предлага едно, тя - друго.
Ето как в ръкописните си бележки сам поетът го коментира:
"Кръщелното ми свидетелство изгоря в Стара Загора, но в един стар тефтер, в който баща ми е
записвал стиховете си, има записано с негова ръка, че аз съм роден на 1-ви април 1868 година в
Трявна. Ще ми се да вярвам, че тая е верната дата на моето рождение; но майка ми все и сега
настоява, че то е било през две пролети по-рано." Но той дава "тон" на специалистите да
възприемат и те твърдението на Ирина Славейкова: "Роден съм на 27 апр. 1866 г. в Трявна и до
единадесетата си година не бях излизал на никъде вън от родното си село." И така - бъдещият
голям поет прекарва детството си до Руско-турската война от 1877-1878 г. в родната Трявна.
| |
|
И по неговите признания, и по свидетелства на другите това е време на буйства и игри, на
естествено заживяване с преданията и песните, с обичаите и битовите форми на народния живот.
| |
Споменавам тия неща, защото през зимата на 1884 г. той заболява тежко, получава физически
недъг, който го съпътства до края и превръща жизнерадостното палаво дете в трудно подвижен
юноша, в личност, прикована към стаята и дома, а не подвластна на събитията и пътищата към
широкия свят. Казвам това и не забравям, че покрай неуседливия Дядо Славейков синът му
наистина съумява да види на живо много от кътчетата на Отечеството - с пребиваванията на
семейството в Стара Загора, в Търново, в София, Пловдив, чрез пътуванията с бащата из Родопите.
Ще трябва да стане дума и за престоите му в Лайпциг, в Русия, в Италия...
| |
|
Но по волята на съдбата биографията на Пенчо Славейков се оказва не толкова низ от събития,
колкото въплъщавана от духовни терзания и домогвания, от интелектуално напрежение и съучастие
в конфликтите на деня, от "намесата" му с естетическа присъда и обобщение, с мисловна оценка и
вниквания за разкриване на тяхната същност. Той не може да участва във войните, в обществено политическите борби, в движението за освобождаване на Македония, да е в центъра на събитията,
където се е оказвал неговият баща, където срещаме П: К. Яворов, Антон Страшимиров и др.
В творчеството му обаче всичките те видимо или скрито присъстват, рефлектират, намират
израз. И то винаги върху вечно живия пласт на усещанията и преживяванията от детството. В това
ни убеждават много от лирическите му миниатюри и епическите му творби, вълнуващият "Пролог"
към поемата "Кървава песен". Първата фаза от житейския път на Пенчо Славейков бихме могли да
видим чрез преживяното в Трявна, в Стара Загора и София до годината на неговото заболяване
(1884).
Дотогава все още нищо от проявите му не говори за бъдещия поет - детското безгрижие и
немара към училището съжителстват с плътно обграждащата го семейна среда на творчески и
книжовни занимания в лицето на баща му, на братята му.
Решаваща роля играе властното присъствие на майката Ирина Ив. Райкова, за чието изпитано въздействие Пенчо Славейков оставя много лаконична,
но точна оценка. В неговия детско-юношески свят от тези години едва-едва започва да търси място с
излъчванията и притегателността си примерът на Дядо Славейков.
| |
|
През 1892 г. Пенчо Славейков заминава за Германия - записан е на 4 ноември за студент по философия в
Лайпциг. Тогава започва да излиза сп. "Мисъл", редактирано от д-р К. Кръстев, където поетът отпечатва
"Сърце на сърцата", "Успокоеният", "Фрина". Годините, затворени от двата съдбоносни факта -
заболяването през 1884 и заминаването за чужбина през 1892 г.,- са време на тежка физическа борба за
живот, на главоломна пренагласа на характера, на първите стъпки чрез волята за творчество да се
закрепи и изгради волята за живот. Венчавайки се по принуда завинаги със страданието, Пенчо Славейков
разбира, че няма друг изход освен да преоткрие неговата пречистваща сила и екзистенциалност, неговия
дълбок естетически заряд. Разбираме го от онова, което предлага в сп. "Мисъл". Но то е първите завършени
резултати от скрита вътрешна драма, която намира израз в школските му поетически опити, в преводите и
сътрудничеството на сп. "Библиотека Свети Климент" (1886-1891), в дебютната му стихосбирка "Момини
сълзи" (1888), но и в търсенията му на поет през следващите години.
| |
Престоят на Пенчо Славейков в Германия от 1892 до 1898 г. е важен за поета и преводача, за културолога и мислителя, за ценителя и познавача
на западноевропейската култура и литература. Тук слуша лекциите на видни литературоведи, философи,
запознава се с възгледите и схващанията на Й. Фолкелт, В. Вунд, И. Елстер и др. Има възможност изключително
добре да опознае явленията на естетическия развой, творчеството на Гьоте, Хайне, на ред съвременни поети и
белетристи.
За него не е цел дипломата за завършено университетско образование, но събира материали и
започва дисертацията "Хайне в Русия". Води изключително интензивен дружествен живот в средите на
славянското студентство в Лайпциг, способства за поддържане на атмосферата на творчество и интелектуални
цели сред българската общност. Оказва се,че годините, прекарани в Германия, са изключително плодотворни за
поета у Славейков - свидетелство е активното му сътрудничество в "Мисъл", "Българска сбирка", издадената
стихосбирка "Епически песни" (1896), подготвената "Блянове" (1898). Оттогава е и активната му ориентация към
могъщия епически сюжет на "Кървава песен".
| |
|
Вече в България от началото на 1898 г., Пенчо Славейков, от една
страна, продължава в утвърдена естетическа насока своите поетически занимания, своята дейност на литературен
критик и есеист, на публицист. От друга страна, ставаме свидетели на усилията му да се изяви и като по-активен
участник в цялостния културен живот. Тук трябва да се има предвид важната му роля в кръга "Мисъл", в определяне
естетическата линия на сп. "Мисъл", в контекста на противоречивата българска действителност през 90-те години и
началото на века. Чувства до себе си личности като д-р Кръстев, П. Ю. Тодоров и П. К. Яворов, но и Алеко Костантинов,
Стоян Михайловски, по-млади критици като Боян Пенев и Вл. Василев.
Промени настъпват и в битово-семейния,
интимния фон на неговия живот. Като поет, винаги верен на любовната тема, той познава от дете Мара Белчева,
но и по нейните признания поредната им случайна среща през май 1903 г. ги сближава трайно до края на Славейковия
живот. Тяхната интимна връзка съдържа духовно-извисяващ смисъл и излъчвания, стимулира както творческата
активност на Пенчо Славейков, така и изявите на поета у Мара Белчева.
| |
|
| |
В началото на века виждаме Славейков и в
една друга роля, която, външно погледнато, не се свързва с представата за поета естет - ролята му на администратор в
Народната библиотека и Народния театър в София. Готовността му да изпълнява тия служби има своите материални
основания - тогава никой не е могъл чрез сътрудничество в литературния печат или чрез стихосбирките си да се
изхранва. Но при него задължението на поддиректор (1901 - 1908) и директор (1909-1911) на Народната библиотека
освен административна служба е и мисия, начин за утвърждаване ролята на този книжовен център като средище на
националната ни култура. В съгласие с особеностите на характера си и нуждите на новосъграждан институт като
националната библиотека, Славейков разгръща широка организаторска дейност.
|
На него дължим и две от първите
по време специализирани библиографски издания от справочно естество. Той, големият поет, обвиняваният в
ницшеанство и естетизъм, в годините на творческата си зрелост се заема и осъществява справочници, които днес
дори някои обикновени научни сътрудници смятат, че са под достойнството им: „Библиографски бюлетин за
депозираните в Софийската народна библиотека книги, списания и вестници през 1900 и 1901 година" (1903) и
"Опис на българските периодични издания" (1844-1900)" (С., 1903). "Бюлетинът" и "Описът" са служебни прояви от
времето, когато Пенчо Славейков е поддиректор на Народната библиотека, но и те са своеобразно продължение и
израз на неговата концепция за лично място и роля в съвременната му българска култура. А предисловията към тях е
естествено да се имат предвид и да заемат мястото си в отпечатваните събрани съчинения на твореца.
В тая насока са усилията на Славейков и като директор на Народния театър в краткия отрязък 1908-1909 година. Тук той постъпва
с много амбициозни задачи и реформаторски намерения. Без самият да е автор на драми и на опит в областта на
драматургията и театъра, познава добре историята на западноевропейската драма, следи творчеството на модерни
съвременни драматурзи.
| |
|
Намерението му е да издигне на ново равнище работата в тоя културен институт - намесва се
в подбора на артистите, в репертоара, в режисьорската дейност. Но усилията му срещат съпротивата и неразбирането
на Министерството на културата в лицето на министър Н. Мушанов и той напуска Народния театър.
Съществен и запомнящ се факт от гражданската биография на Пенчо Славейков през тоя кратък престой в Народния театър е
организираното от него турне на артистичната трупа из българските градове на все още поробена Македония (септември
1908).
| |
Пътуването и представленията са триумф на национално-патриотично самочувствие и съзнание. Спомените на артистите участници, на българите зрители, сред които е и бъдещият голям белетрист Димитър Талев, свидетелстват
за изключително радушния прием, който намира начинанието на Пенчо Славейков, на който се радва и той като поет.
| |
|
Друг показателен факт, който през тия години преплита и съчетава в едно гражданска позиция и творчески авторитет в
биографията на Пенчо Славейков, е реакцията му към подготовката и провеждането на Славянския събор в София през
1910 г. Схващайки го като израз на една реакционна панславистична политика, той участва в протестно събрание,
където произнася гневна реч, изпраща специално "Отворено писмо" до делегатите на събора. Само преди година (1909)
заедно с проф. В. Златарски той е командирован в Русия с две задачи - пренасяне костите и дарената лична библиотека на
проф. Марин Дринов, участие в тържествата около 100-годишнината от рождението на Н. В. Гогол. Това посещение
задълбочава славянофилските му чувства, но го доубеждава в пагубността и антибългарската същност на официалните
панславянски идеи на славянофилските кръгове тук.
Важното и интересното е, че и в годините, когато отстоява суверенната автономна мисия на художника спрямо събитията и политиката на деня, Пенчо Славейков при необходимост прекрачва
принципа и изявява своя глас в подкрепа на народополезна позиция. Така постъпва по отношение на реакционния
Славянски събор, със същата категоричност изрича мнението си и по македонския въпрос в анкета, проведена сред
българските интелектуалци: "Моето желание е - да бъдат Балканите български; и аз да доживея това". На фона на тая
специфична, но посвоему активна гражданска и културно-строителна дейност Пенчо Славейков продължава своите
търсения на поет. Тогава излизат поетическите му книги "Сън за щастие" (1906), "Епически песни" (1907), "На острова
на блажените" (1910). Тогава с неговото активно участие излиза на английски език сборникът от български народни
песни "Сянката на Балкана" (Лондон, 1904 г.), сам отпечатва преводите си в сбирката "Немски поети" (1911), подготвя
сб. "Песен на песните" (печатан от д-р Кръстев посмъртно през 1917), работи над епоса "Кървава песен", (чиято ч. I
излиза в 1911 г.). Те са ново измерение на неговата художническа зрелост, на дълбочината и широтата на неговия
творчески талант, който по много плодотворен начин, оставайки верен на традицията, я преодолява и свързва същността
й с импулсите и излъчванията на цялата европейска литература и култура.
| |
През 1911 г., все още директор на Народната
библиотека, Пенчо Славейков предприема пътуване в чужбина, за да се запознае с библиотечното дело там и да използва
опита у нас. В Италия го застига вестта, че на 10 юли министър С. Бобчев го освобождава от тоя пост и го назначава за
обикновен уредник на училищния музей. Ударът е с материалните си последици, но по-важни са моралните, демонстрираното
унижение, засегнатото честолюбие от тази груба постъпка и от реакцията на културната общественост... Пенчо Славейков,
имайки до себе си само Мара Белчева, се обрича на доброволно изгнание. Свидетелствата на поетесата и писмата му
говорят за все още поддържан интерес към музейните ценности в градовете, които посещават, за творчески часове над
ръкописа на "Кървава песен".
| |
|
| |
Но по всичко изглежда, че жаждата за творчество дотук е поддържала волята за живот.
Почувствал се откъснат и изолиран, пренебрегнат и забравен, Пенчо Славейков загубва от съпротивителните си сили,
връхлитат го новите вълни на болестта и страданието. Умира на 28 май 1912 г. в ръцете на Мара Белчева в курортното
селище Брунате край езерото Комо. През 1921 г. тленните останки на Пенчо Славейков са пренесени от Брунате в София,
където в тържествена обстановка, заедно с тленните останки на П. Ю. Тодоров, са препогребани на родна земя. Надгробно
слово за поета произнася Боян Пенев.
| |
|