В Художествения митологос на Анчо Калоянов "Див огън" диша като че ли
трагосът на българския свят в екстремните, смъртоносни, но животворящи години
между Ньойския договор от 1919 г. и деветоюнските събития. Години, в които
българския човек едновременно обитава /като в някакъв унес/ живота и смъртта,
отсамното и отвъдното. Затова в този модерен архитекст /модерен, защото визира
съзнанието на колективитета в новите, антипатриархални междувоенни времена, и
архаичен, защото въплъщава дълбинните пластове на вековната общностна памет/
гайдата пищи като "заклано яре", слънцето е като "жълтък в размътено яйце".
Защото "хора един срещу други са се изправили" и вместо да дойде краят на
войната, "дойде краят на света".
А"трагос", според притчовите внушения на повествованието, значи клане,
бесилка, разстрел, разпятие на кръста. Значи безмерно и велико страдание.
Такава, екзистенциално трагична е родовата българска съдба. Безизходно
трагична за човека, перманентно намиращ се по ръба между войната и мира, между
ужаса и благодатта, между краха и надеждата. Тя е съдба, изпълнена с тъмни
метафори и присъди.
В тази връзка ключов за смислите на романовото повествование е
лапидарният предислов на Анчо Калоянов. Войната и мирът на победените текстът
обговаря чрез митотворящите езици на един голям писател - Йордан Йовков, на
един неизвестен художник и един учител: "Следвах истината за едно безпътно
и страшно време, затова и споменавах многократно смъртта. Противопоставих и
любовта, земна и силна, с каквато са се обичали мъжете и жените от едно
обикновено село в Източния Балкан.
Екзистенциалните измерения в този модерен родов епос присъстват чрез
фундаменталните битийни антиномии - живот и смърт, любов и безлюбие, мрак и
светлина, личност и общност. Сред полуанонимността на героите се открояват
като основни персонажи Животът, Смъртта, Историята, Любовта, Страданието...
Онези върхови митологеми, които чертаят мистичните знаци на една родова сага.
А "Див огън" е сага само за мъртъвците и потомците на изконно българското село
Ченге /дн. Аспарухово. Варненско/, а за целия български свят, оглеждащ се в
мрачно-светлото реално-митологичното простронство на древното селище.
Профанното лице на историята отрежда "равни места за паради, хълмове и
могили за паметници, трапове за гробове и вятър, който носи прах от незнайни
земи, за да посипе с него милистиво всичко със забрава..." Това е
телеологичната безпаметна, низова, десакрализираща история. Тя е за редниците,
на които се внушава представата, че "историята е редуване на заповеди с
преброяване на мъртъвци". Но историята има и друго лице - това на сакралността
по пътя към Доброто, Милостта, Любовта. Тя е интимно преживяната, изстрадана,
сакрална история. Тя не копае гробове, а съгражда свещени некрополи и изписва
със "златни букви" героическите персоналии. Също така тя разказва, епически
мъдро, че историята е и вместилище на вечните, неизменните истини; че е
сакрална памет. Че нейни герои са не Каин и Авел, а Братолюбецът, Серафимът,
Страдащият и Обичащият човек.
Именно тук, на междината между профанните ниши на историчното и
сакралните висини на историософското се явява образът на Писателя Йовков,
който "обичаше миналото именно защото живите нямат власт над него". Йовков -
писателят, чието творчество напомня колело на каруца, и което изговаря
сакралиите на българския дух. Мъдрецът, който погребва мъртъвците така, както
се полага и неистово търси Спасението на човека, пречиствайки го с огньовете
на Милостта и Любовта.
Нов, ритуален, възродителен Огън пали и митичната близначна двойка в
романа Ено-НЕно, дългопаметните следовници на Кирил и Методий. Те са тези,
които ще възвърнат чрез пречистващия огън собствената мяра за света в Ченге, и
ще го изведат към праизвора, от който е отделно.
Близнаците са пратеници на Бога, те изразяват екзистенциалната действеност
на човека. Те са едновременно намеса на отвъдното и профанно човешкото - материята и
духа, доброто и злото. И все пак митичните Близнаци са избавителите на общността.
Емблематизирайки вътрешните противоречия у човека и битката, която
трябва да води, за да ги превъзмогне, те добиват значение на жертвоприношение.
Близнак значи себеотрицание, загърбване на една част от себе си в името на тържеството на
друга: "Затова червени ябълки им дават от малки, че като дойде беда, курбан на
селото да ги правят, със смъртта да се вчепкат, да я изплашат, объркат и
подгонят."
Те са бдители на Живота в селото, символизирайки вътрешната
хармония, получена чрез сливането на множествено и единично. Така че в
ритуално-митологичното мислене Близнаците са товарени с могъща сила. Те са
част от митичния иконостас на ченгенци.
Designed by Web Design Team
© Copyright 1999 Public Library |