Личност на месеца
Представяме ви:
Рембранд
"Рембранд отваря нова страница в историята на живописта. Това е светът, който лежи зад видимата външност, но е и, в същото време, подразбиращ се. Това е сферата на духа, на душата..."
Рембранд. Автопортет (1629). Масло. Музей "Мавриций", Хага
Рембранд Харменс ван Рейн е роден през 1606 г. в Лайден. Вероятно против желанието на баща си, който му е определил поприще на учен, 16-годишният младеж, учи латински в училище и следва във философския факултет на университета в Лайден. Прекарва там кратко време, преди да започне да чиракува при училия в Италия художник Якоб Исакзоон ван Сваненбург. След това продължава обучението си при Питер Ластман от Амстердам. През 1629 г. се завръща в Лайден и отваря общо ателие с Ян Ливенс. През 1629 г. рисува малкия авторпортрет, който се съхранява в Мюнхен.
Рембранд. "Блудния син в таверната" (Автопортрет със Саския). 1635. Масло. Галерия "Алте Майстер", Дрезден.
През 1631 г. художникът се установява в Амстердам. Живее в дома на търговеца на творби на изкуството Хендрик ван Уйленбург, в чийто магазин е инвестирал, и през следващите години работи за него. През първите си години в Амстердам създава почти само портрети, между тях и груповия портрет "Урок по анатомия на доктор Тулп". Около 1635 г. Рембранд се запознава с фламандския барок и главно с творбите на Рубенс. Като част от цикъл картини, посветени на страстите Христови, той рисува "Издигането на кръста" и "Свалянето от кръста". По същото време създава и "Ослепяването на Самсон", "Жертвoриношението на Исак", "Даная" и искрящия от жизнерадост "Автопортрет със Саския", племенницата на Уйленбург, за която се оженва през 1634 г.
През 1639 г. закупува голяма къща, което надхвърля въжможностите му. По това време рисува и първите си пейзажи. Превръща се в един от водещите художници на Амстердам. Повлиян е индиректно от Караваджо, чрез Утрехтската школа.
Рембранд. "Нощна стража" (1642). Масло. Райксмуезум, Амстердам
Поръчката за "Нощна стража" получава на върха на кариерата си. След смъртта на Саксия през 1642, годината, в която завършва платното, кариерата му запада. Продуктивността му рязко намалява. "Грапавите" му картини и тъмната, сдържана цветова гама излизат от мода. Налагат се топлите червени и кафяви тонове. Рембранд се отърсва окончателно от фламандското влияние. Цветът и светлината вече не създават външен драматизъм, а служат единствено и само за разкриването на душевните вълнения, за психологизация. От този период са творби като "Светото семейство", "Сузана в баната", "Христос в Емаус".
Рембранд. Четящия Титус. 1656-57. Масло. Кунстисторише музей, Виена.
В началото на 1650 г. въпреки успеха на графиките си Рембранд вече не е в състояние да покрива финансовите си задължения. През 1657-1658 г. къщата и сбирките му са продадени на търг. Художникът се оттегля от обществото. Около 1655 г. създава портрета на Ян Сикс, "Одраният вол", портрета на сина си, "Четящият Титус". Една от последните му картини е "Исак и Ребека" ("Еврейската невеста") (1666).
Рембранд. Ecce Homo (1634). Масло. Национална галерия, Лондон
Рембранд умира през 1669 г. в Амстердам. Остава в историята на изкуството не само като гениален живописец, но и като много добър график. Графиките му се разпространяват в цяла Европа, предмет са на колекциониране, повтарят се от други гравьори. Много от тях стават образци за живописни творби върху олтарите на протестантски и католически църкви. Големите отпечатъци като "Ecce Homo", "Стогулденовата гравюра" и "Трите кръста" днес се продават на цени, които други художници получават само за живописни платна.
Разходка из виртуална галерия, събрала всички произведения на художника
|