28.01.1912 г., Коуди, Уайоминг – 11.08.1956 г., Ню-Йорк
Джаксън Полък (на английски: Paul Jackson Pollock) е американски художник, главна фигура в абстрактния експресионизъм.
Израсъл в семейството на прериен фермер, Полък пристига в Ню-Йорк, пропътувал САЩ като скитник в товарни вагони.
През 1930-те изучава фрескова живопис при Томас Бентън. Прави фигуративна живопис с влияние от американските регионалисти, мексиканските стенописи, сюрреализма, индианската пясъчна живопис, Пикасо, Ернст, Миро. В най-ранните си творби той е повлиян от Диего Ревера и Хосе Клементе Ороско.
През периода 1935-1942 г. изпълнява творби за федералния проект за монументално изкуство.
Още от младежките си години е зависим от алкохола, в следствие на което през 1950 г. е настаняван в психоболница. За да се справи с депресията си той често се подлага на психоанализа. Това обуславя интереса му към теорията на Карл Юнг за архетиповете, което от своя страна се отразява в творчеството му от 1938 до 1940 г. Живеейки в Ню-Йорк той е заинтригуван от работата на Сикейрос с пистолет-пръскачка, накапването и огромните размери на стенописите му.
Jackson Pollack
Jackson Pollack
Jackson Pollack
Jackson Pollack
Полък е разтърсен от гениалната творба на Пикасо, "Герника". След 1940 г. художникът работи с автомобилни и бояджийски бои и материали – пясък, цимент, натрошени стъкла, камъчета, парчета желязо. Той често посещава индиански резервати, за да наблюдава обредите и действията на шаманите.
Полък иска да освободи американската живопис от европейското влияние. Работи на пода в гаража си, върху платно без подрамка, статив и палитра, с разредена боя, с пръчки, ножове, шпахли, с ръце и крака.
През 1942 г., с приятеля си Модъруел и сюрреалиста Р. Мама, създават движението "абстракнет експресионизъм" - импулсивна живопис, повлияна от индианските примитиви.
През 1943 г. се жени за художничката Крейснер.
Много художници окачествяват методите на работата му като "action painting" - спонтанна живопис. Полък възприема техниката на автоматизма. "Натурата - това съм аз."
Jackson Pollock, Male and Female, 1942
Jackson Pollack, Stenographic Figure, 1942
Jackson Pollack, The She-Wolf, 1943
Jackson Pollack, Blue (Moby Dick), 1943
Jackson Pollack, The Key, 1946
Jackson Pollack, The Tea Cup, 1946
Jackson Pollack, Galaxy, 1947
Jackson Pollack, Number 1, 1948
Jackson Pollack, Number 5, 1948
Jackson Pollack, Number 7, 1951
Jackson Pollack, Blue Poles: Number 11, 1952
Jackson Pollack, Easter and the Totem, 1953
Jackson Pollack, Untitled, 1939-40
През периода 1947-1950 работи с техниката "driping-пръскам" върху платна с огромни размери.
"Камерната живопис е остаряла, бъдещето е на големите формати." - казва художникът.
Чрез техниката и композицията, които въвежда, Полък освобождава художниците от ограниченията на традиционната живопис. Самият той смята, че в картините му "няма случайни неща", тъй ката те са плод на подсъзнателното.
През 1956 г. художникът загива при автамобилна катастрофа.
Творби:
Male and Female, 1942
Moon-Woman Cuts the Circle, 1943
Stenographic Figure, 1942
The She-Wolf, 1943
Blue (Moby Dick), 1943
Eyes in the Heat, 1946
The Key, 1946
The Tea Cup, 1946
Shimmering Substance, 1946
Full Fathom Five, 1947
Cathedral, 1947
Convergence, 1947
Enchanted Forest, 1947
Номер 5, 1948
Painting, 1948
Number 8, 1948
Summertime: Number 9A, 1948
Number 1, 1950 (Lavender Mist)
Autumn Rhythm: No.30, 1950
One: No. 31, 1950
Number 7, 1951
Blue Poles, 1952
Portrait and a Dream, 1953
Easter and the Totem, 1953
Ocean Greyness, 1953
The Deep, 1953