Натисни за по-голям размер
Мурасаки Шикибу (ок. 973 - ок.1014 г.) Придворна дама от периода Хейан, поетеса и писателка. Портрет от Тоса Мицуоки, 17 в.
Жените в японския двор били подвластни на множество правила и ограничения. Откъснати от останалия свят, принудени да следват монотонното си ежедневие, те дори общували помежду си като си разменяли писма, а не чрез разговори. Не правело добро впечатление, когато проявявали интерес към науките и стремеж за опознаване на света, в който живеели, както и на този отвъд хартиените им стени. Обикновено дните си прекарвали като "се взирали в пространството" в мъчително безделие, което рядко се разнообразявало от годишни фестивали или посещения в модни храмове. Така те започнали да се посвещават на занимания с музика и калиграфия, но най-вече да четат на глас или да слушат четенето на други.

 

Но не всички книги били разрешени. Трябвало да се придържат към сферата на баналното и лековатото четиво "за жени" (на ежедневни, битови и любовни теми), да стоят далеч от "сериозната" литература, която била само "за мъже".

 

Натисни за по-голям размер
Илюстрация към Генджи Моногатари от Утагава Кунисада, 19 век. Частна колекция.

Поради тази причина, отчасти за да увеличат обема от книги за четене, отчасти за да се сдобият с четива, които отговаряли на основните им грижи, придворните дами започнали да създават своя литература. За да я записват, те разработили фонетична транскрипция на езика, на който им било позволено да говорят – "канабунгаку". Този писмен език става известен като "женско писмо". Най-известните творби от този жанр са "Генджи моногатари" от Мурасаки Шикибу и "Записки под възглавката" на Сей Шонагон.

1